Jag har inte fått min vara

Uppdaterad

Säljaren har inte skickat varan:

Tänk på att först kontrollera: 

  • Att din betalning gått igenom
  • Om det finns ett spårningsnummer under mina köp, vissa säljare har så stora volymer att de inte alltid skickar meddelande när varan lämnats in hos ombud
  • Att du har rätt adressuppgifter på ditt konto

Efter det rekommenderar vi att du kontaktar säljaren för att se vad som har hänt. I majoriteten av fallen handlar det om en miss i kommunikationen eller att säljaren inte sett att du betalt för varan. 

Om du inte får tag på säljaren kan du kontakta vår kundservice, vi kan då skicka en uppmaning till säljaren att höra av sig till dig. Tänk på att alla inte kollar sitt Traderakonto dagligen så det är alltid bra att ge säljaren någon dag på sig att svara efter ditt första meddelande. 

Om du fortfarande inte hör något och du har vårt köparskydd så har du även möjlighet att anmäla försändelsen som försvunnen, samt ansöka om återbetalning. Läs mer om hur du startar en tvist här. 

Om du betalat med Klarna eller PayPal (endast för köpare bosatta utanför sverige) så har du alltid köparskydd, för övriga betalsätt är köparskyddet ett tillval du gör i samband med betalningen. 

Varan har tappats bort av speditör:

När du handlar av en privatperson så ligger ansvaret för att en inlämnad försändelse levereras till angiven adress hos speditören. När säljaren postat brevet eller lämnat in paketet har denne fullgjort sin del av avtalet. Tradera rekommenderar att man använder sig av spårbara försändelser med kollinummer eller inlämningskvitto för att kunna påvisa att varan lämnats till speditören. Om så är fallet kan du alltid söka efter leveransen hos den aktuella speditörens hemsida.

Om varan tappats bort av speditören så kan du behöva säljaren hjälp att skapa en reklamation på den borttappade försändelsen då vissa speditörer insisterar på att den som köpt frakten startar reklamationen.

Om varan skickades med frimärke så kan du också kontakta Post och Telestyrelsen via detta formulär.

Har du köpt av en näringsidkare? Då ligger ansvaret på att varan kommer fram rätt på säljaren. I ett sådant fall kan du vända dig till Konsumentverket för att driva ärendet vidare om säljaren inte är behjälplig.

I Mitt Tradera har du även möjlighet att lämna en anmälan om utebliven leverans under ”Mer”-fliken vid berörd annons. Välj alternativ ”Anmäl utebliven vara”.


warning Created with Sketch.