Hur startar jag en tvist?
Tvist - Tradera
Om du valt till köparskydd och inte mottagit varan eller om varan skiljer sig markant från beskrivningen har du möjlighet att starta en tvist. Klicka på ”Mer”-fliken vid berörd annons och välj ”Anmäl utebliven vara”.
Därifrån kan du skapa en tvist. Första steget i en tvist är alltid att du och säljaren får chansen att lösa ärendet tillsammans. De flesta problem kan snabbt lösas när köpare och säljare har direktkontakt med varandra. Meddelanden man skriver i tvisten skickas till säljaren som uppmanas att svara på dem. Om ni inte hittar en lösning tillsammans eller om säljaren inte svarar har du möjlighet att eskalera tvisten till Tradera. Då tar Tradera över hanteringen av ärendet och beslutar i tvisten. Tidsfristen på en eskalerad tvist kan vara upp till 14 dagar.
Tvisten kan startas inom 30 dagar från att annonsen avslutades.
Tvist - Klarna
För att starta en tvist hos Klarna så behöver du logga in på din Klarna app.
Tvist - PayPal
Om du betalat med PayPal behöver du logga in på ditt PayPal konto för att starta en tvist.
Du kan läsa mer om hur en tvist fungerar här.