Vad ska jag tänka på när jag lämnar omdöme?

Uppdaterad

Köpare

  • Lämna ett ärligt och uppriktigt omdöme. Tänk på att omdömet din motpart får kommer att påverka dennes framtida affärer.
  • Tänk på att bedöma affären utifrån vad säljaren lovat. Om du lämnar en detaljerad bedömning, en nöjd köpare lämnar oftast femmor i betyg, så tänk på att bedöma affären efter objektsbeskrivningen och övriga upplysningar säljaren givit.
  • Lämna inte ett negativt omdöme innan du tagit kontakt med säljaren. Negativa omdömen är generellt sällsynta på Tradera. Dessa lämnas främst när någonting gått riktigt snett i affären, t.ex. om du inte fick din vara eller att varan inte alls stämde överens med säljarens beskrivning. Att kontakta sin motpart innan man lämnar ett negativt omdöme är av största vikt, ofta kan man tillsammans hitta en lösning.

Säljare

  • Lämna ett ärligt och uppriktigt omdöme. Tänk på att omdömet din motpart får kommer att påverka dennes framtida affärer.
  • Bedömningen av köparens betalningstid. Ha i åtanke att köparen inte kan betala innan du givit denne dina betalningsuppgifter. Bedöm därför betalningstiden utifrån hur lång tid det tog från när du gav uppgifterna kontra när du fick betalt.
  • Lämna inte ett negativt omdöme innan du tagit kontakt med köparen. Negativa omdömen är generellt sällsynta på Tradera. Dessa lämnas främst när någonting gått riktigt snett i affären, t.ex. om du inte fick betalt eller någon kontakt alls med köparen. Får du ingen kontakt per e-post? Testa gärna att ringa köparen, ofta ger det bra resultat!
warning Created with Sketch.